جرس: سه روز مانده به امضاء قانون تحریم های فراگیر جمهوری اسلامی از سوی اوباما ، دولت امریکا نام کره شمالی را از محور شرارت حذف و روز بعد طالبان افغانستان را از لیست گروههای تروریستی خارج کرد تا در روز سوم این پیام معنا دار را به جمهوری اسلامی بدهد که... با اعمال تحریم های شکننده در صدد است با تمام قوا بر روی موضوع ایران متمرکز شود .
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در این راستا اعلام کرد که کشورش نام کره شمالی را از "فهرست کشورهای تروریستی" حذف کرده است.
سی ان ان گزارش داد فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سهشنبه شب اعلام کرد که کاخ سفید نام کره شمالی را از لیستی که واشنگتن آن را "فهرست کشورهای تروریست" میداند، حذف کرده است.
وی افزود: با وجود نقشی که کره شمالی در غرق کردن اژدرافکن کره جنوبی در آبهای شبه جزیره کره داشت، نام این کشور را دیگر در فهرست کشورهای تروریست نگه نخواهد داشت.
فهرست کشورهای تروریست که دولت آمریکا به آن اشاره دارد، لیست سیاهی است که اسامی آن دسته از کشورهایی که از سیاست های نامتعادل پیروی میکنند، در آن گنجانده شده است.
"فیلیپ کراولی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره علت این اقدام واشنگتن یاد آور شد: از دیدگاه واشنگتن، غرق کردن اژدرافکن کره جنوبی یک اقدام تحریکآمیز از سوی ارتش یک کشور علیه ارتش کشور دیگر بوده است.
به این ترتیب با یک ضلعی شدن مثلث شرارت به زعم آمریکا ، بحث جمهوری اسلامی پر رنگ تر از گذشته در کانون توجه مقامات امریکایی قرارخواهد گرفت.
از استراتژی یکی برعلیه دیگری تا سیاست مهار دوجانبه
طراحی استراتژی و تاکتیک های مشخص برای خاورمیانه در دوره حکومت هر یک از روسای جمهور امریکا مرسوم بوده است.
در زمان بیل کلینتون دولت امریکا از استراتژی مهار دوجانبه برای کنترل همزمان ایران و عراق استفاده کرد. پیش از آن دولتهای ریگان و بوش پدر سیاست انزوا را در قبال ایران در پیش گرفته بودند.
دولتهای ریگان و بوش پدراز استراتژی ایجاد تعادل بین ایران و عراق با تکیه بر تحریک یکی بر علیه دیگری استفاده می کردند.
با این حال در ماه مه 1990 مارتین ایندایک مدير كل خاور ميانه اي وزارت امور خارجة امريكا و مسئول امور خارجه در شوراي امنيّت ملي دولت كلينتون طي سخناني در مؤسسة مطالعات سياسي خاورميانة واشنگتن در خصوص سياست گذاري خارجي كاخ سفيد در خاورميانه براي اولين بار از استراتژي جديد آمريكا در خليج فارس با عنوان « مهار دو جانبه» سخن به ميان آورد. سياست دولت كلينتون با هدف بازدارندگي ايران و عراق در وهله نخست از اين ارزيابي ناشی می شد كه رژيمهاي اين دو كشور از نقطه نظر منافع مادي در منطقه، خطرناك محسوب مي شوند. بنابراين، اين استدلال را كه بايستي به بازي كهنة موازنة قدرت بين آنها ادامه داد و به يكي كمك كرد تا به سطح ديگري برسد. پذيرفته نيست. ورشكستگي چنين سياستي نه تنها در حملة عراق به كويت كاملاً به اثبات رسيد بلكه هر ارزيابي منصفانه اي در مورد خصومت هر دو رژيم، اين مطلب را كاملاً آشكار مي سازد كه آنها دشمن آمريكا و متحدين آن در منطقه مي باشند. به نظر استراتژيستهاي امريكا، واشنگتن نيازي ندارد براي مقابله با ايران و عراق به طرف ديگري متكي باشد، بلكه بايد تا آنجا كه توان دارد ضمن آنکه حضور نظامي خود را در منطقه خليج فارس حفظ می كند بلند پروازيهاي نظامي ايران و عراق را مهار نمايد.
سیاست مهار دوجانبه کلینتون حکومت صدام را به شدت ضعیف و منزوی کرد و این در حالی بود که این سیاست با توجه به دیپلماسی برون گرایی سید محمد خاتمی موجب شد که جنبه تعاملی با ایران در عین کنترل این کشور حفظ شود .
طراحی ایده محور شرارت
با روی کار آمدن جرج دبلیو بوش و نو محافظه کاران در امریکا سخت گیری ها نسبت به ایران بیشتر شد. دبلیو بوش طی یک سخنرانی در جمع فارغ التحصیلان آکادمی نظامی وست پوئینت ایده محور شرارت را به عنوان بخشی از راهبرد رسمی امنیت ملی امریکا ارائه کرد که بر اساس آن دولتهای عراق ، ایران و کره شمالی به عنوان محور شرارت معرفی شدند.
اساس این نظریه بر اتخاذ سیاست بازدارندگی و مجاز بودن حمله پیشگیرانه به هر یک از این 3 دولت در راستای منافع امریکا بود . ابتدا بوش به جای کره شمالی سوریه را مد نظر داشت ولی " نیوت گنگریچ عضو راستگرای مجلس نمایندگان امریکا به بوش متذکر شد که قرار دادن نام 3 کشور اسلامی در محور شرارت باعث برانگیخته شدن احساسات ضد امریکایی در جهان اسلام خواهد شد.
به این ترتیب بوش بر اساس این ایده حکومت صدام را ساقط کرد .
خروج طالبان از پرونده سیاه امریکا
با روی کار آمدن اوباما سیاست وی در قبال ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری پر حاشیه در سال 88 بر محور فشار و تعامل استوار بود اما پس از درگیری های خونین انتخاباتی در ایران ، اوباما دوباره پرونده محور شرارت را در راستای منافع ملی امریکا گشود و با حذف نام کره شمالی و امضای قانون تحریم های ایران وارد فاز عملگرایی منفی در قبال جمهوری اسلامی شد.
در همین راستا ایالات متحده حتی نام طالبان افغانستان را که کماکان به عملیات انتحاری خود ادامه می دهند از لیست گروههای تروریستی حذف کرد.
سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که کشورش در فهرست افرادی که شورای امنیت مجازاتهایی را علیه آنان در نظر گرفته که شامل رهبران برجسته جنبش طالبان از جمله ملا محمد عمر میشود، بازنگری کرده است.
بر همین اساس شورای امنیت با برگزاری یک جلسه علنی وضعیت افغانستان را از جهت منافع افغانها ، تلاش برای استقرار ثبات مجدد و اظهارات سفیر آمریکا در سازمان ملل و چند تن از نمایندگان کشورهای عضو بررسی کرد.
رایس در این نشست گفت دولت افغانستان، اعضای شورای امنیت را در دیدار هفته پیش آنان از این کشور به مساله عقب نشینی رهبران گروههای مسلح از درگیریها مطلع ساخته و خواستار آن شده که برخی از اسامی موجود در فهرست مربوط به تروریسم از این لیست حذف شوند.
رایس اظهار داشت که در مشورت با اعضای کمیته مجازات به این نتیجه رسیده اند افرادی که رابطه شان را با سازمان القاعده قطع کرده و سلاحهای خود را زمین گذاشته اند، از این فهرست حذف شوند.
بازتولید ایده محور شرارت در دولت اوباما
این امر گرچه به درخواست کرزای و به منظور استقرار ثبات در افغانستان انجام شد اما حذف همزمان کره شمالی از محور شرارت و طالبان از گروههای تروریستی آن هم درست مقارن با اعمال قانون فراگیر تحریم ها بر ضد جمهوری اسلامی می تواند در برگیرنده این پیام برای تهران باشد که ایالات متحده جمهوری اسلامی را در صدربرنامه های سیاست خارجی اش قرار داده است.
دموکراتها و دولت اوباما با آنکه مستقیما از کاربرد واژه شرارت در سیاست خارجی اکراه دارند اما با این حال به همان اندازه که فقط نام کره شمالی را از محور شرارت حذف می کنند نشان می دهند که این ایده را همچنان در دستور کار خود قرار داده اند.
همچنین نکته مهم در طراحی قانون تحریم های فراگیر بر ضد جمهوری اسلامی آن است که برای نخستین بار بحث حقوق بشر در ایران و مجازات عاملان آن مطرح شده است . اوباما در نطق خود هنگام امضاء قانون تحریم ایران گفت که مقر است لیستی از افراد ناقض حقوق بشر در ایران تهیه شود که این امر نشان می دهد دموکراتها به رهبری اوباما قصد دارند بیشتر از گذشته بر روی موضوع ایران دقیق شوند.
0 نظرات:
ارسال یک نظر